A+ A A-

Inovace z VŠTE: Letiště by mohly místo dravců hlídat drony

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích

Česká a zahraniční letiště by před ptactvem a zvěří mohly v budoucnu hlídat drony, využívající hlasy dravců. S nápadem této biologické ochrany, který vyhrál národní kolo soutěže European Satellite Navigation Competition 2015, přišel Ladislav Bartuška z Katedry dopravy a logistiky Vysoké školy technické ekonomické v Českých Budějovicích (VŠTE).

V evropském kole, v němž zvítězili z 515 inovací ze 40 zemí španělští studenti s návrhem bezpilotního prostředku pro záchranu trosečníků na širém moři, se sice už mezi laureáty nedostal, ale i tak je s výsledkem velmi spokojen.

„Momentálně navazuji kontakt s českobudějovickou firmou Drono.Works a s obchodními partnery z Izraele, abychom vyvinuli funkční prototyp společně,“ říká Ladislav Bartuška, který na VŠTE působí jako akademický a výzkumný pracovník.

Projekt nazvaný Biologická ochrana letiště za pomocí dronů porotu zaujal nápadem, v němž se spojuje současná technologie s inovací dosavadní biologické ochrany letišť k odehnání ptáků a zvěře z jejich okolí. Tím se zabraňuje kolizi těchto živočichů s letadlem, kde při srážce hrozí poškození jeho trupu nebo nasátí ptactva do motoru. Vzniklé škody pak leteckým dopravcům způsobují ekonomické ztráty, o bezpečnosti letecké dopravy ani nemluvě.

„Každé mezinárodní letiště proto musí mít biologickou ochranu. K odehnání hejn ptáků z okolí letišť se zatím převážně využívají pyrotechnické a akustické metody a živí dravci spolu s jinými pasivními metodami biologické ochrany,“ říká Bartuška.

Jeho koncepce s drony kombinuje některé dosavadní metody jako je třeba akustické odhánění ptactva s využitím zařízení na palubě dronu a speciální software. Ten umožňuje částečně autonomní řízení dronů v reakci na pohyb ptactva v jeho okolí. Díky spolehlivé technologii GNSS mohou drony spolupracovat navzájem v rámci bezpečnostních letových zón u letiště, aniž by došlo ke střetu s letadlem samotným.

„Každý dron, tedy bezpilotní prostředek, bude mít navíc na palubě kameru, která zároveň umožní monitorovat ostatní bezpečnostní parametry v okolí letiště. Lze tedy například zamezit narušení letového provozu jinými civilními drony, kdyby se někdo rozhodl s touto kvadrokoptérou létat v jeho okolí. A dlužno dodat, že těchto případů v Evropě přibývá a těžko se zatím postihují,“ vysvětluje autor nápadu.

Soutěž European Satellite Navigation Competition se letos konala už po dvanácté a zaměřuje se na využití dat z evropského navigačního systému GNSS Galileo v komerční sféře. Regionální kolo v Česku zaštiťovalo Ministerstvo dopravy ČR a Výzkumný zkušební a letecký ústav v Praze - Letňanech. 

5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 100% (1 Vote)

Názory zákazníků

  • Profiformátování mě zachránilo na poslední chvíli. Práci jsem zaslal den před odevzdáním a ačkoliv jsem už byl smířený, že včas odevzdat nestihnu, nakonec ...
     
  • S Profiformátováním.cz je to jako s kartou Mastercard.. Zformátovaná práce do 24 hodin - 1700 Kč. Nemuset řešit formátování - k nezaplacení :-) Ještě jednou moc ...
     
  • Se spoluprací jsem spokojený.

Konzultace na míru

  • Individuální konzultace
  • Názorné předvedení úprav
  • Naučíme Vás formátovat
  • Doučíme, co budete potřebovat
  • Dostanete školící materiály
  • Možnost i více lidí najednou
  • Vše aplikujeme v praxi
  • Více informací nebo kontakt